NO-körkort del 1

Ur Centrala innehållet i  kursplan LGr 11 tas följande moment upp (förtydligande av läraren är inom parentes): 



Mål A Hur man hanterar kemikalier, (brännare, farosymboler) och brandfarliga ämnen på ett säkert sätt.(Regler för en NO-sal


Mål B Separations- och analysmetoder, till exempel destillation och identifikation av ämnen. 

Helklasslektionen: 

1. I grupper om 2-4 st elever så skriv ner en så detaljerad beskrivning som ni kan till hur ni löser de två uppgifterna nedan:

2Sedan byter vi lösningar så att ni får en kopia av annan grupps lösning.
3. Ni ska nu få bedöma den andra gruppens svar efter en viss matris, nämligen den här:
4. Sedan avslutar vi med att ni får tillbaka er egen matris och nu bedömer er egen lösning.


Mål C Systematiska undersökningar. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering. (utrustning i en NO-sal + Mikroskopet) 
Mål D Sambandet mellan kemiska undersökningar och utvecklingen av begrepp, modeller och teorier (laborationsrapporter) 
Avstämning av mål A, B, C och D: Öva på: 
  • NY!! Quizz: NO-körkortet mot mål A till D) (görs i skolan)
  • Lyssna på genomgångarna (turkos färg)
  • Tankekartorna nedan till NO-körkort mot mål A,B, C och D:













































    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar

    How much of your body is your own?

    Oj, oj vilken spännande sida om jag tipsades om i Facebookgruppen Biologilärarna: http://www.bbc.com/earth/story/the-making-of-me-and-you?o...