Människans påverkan på naturen lokalt och globalt.
Mål A Lektion 1 Kort miljökurs med fokus på miljöhot
Till genomgången ovan så finns det ett kort Quizz repetera inför prov
Mål A Lektion 2 Vilka miljömål har Sverige? Sverige har 16 miljömål.
-Vilka är dessa?
-Vilka av dessa mål är Sverige på väg att nå?
Mål A Lektion 2 Vilka miljömål har Sverige? Sverige har 16 miljömål.
-Vilka är dessa?
-Vilka av dessa mål är Sverige på väg att nå?
Mål A Lektion 3-5 Fördjupning miljömål -Ett grupparbete på 3 lektioner
Vi ska nu jobba med en del av dessa miljömål genom att använda lektionsplaneringar från
Håll Sverige rent. Ni ska få göra ett grupparbete kring ett miljöproblem
Läraren har valt ut 5 av de 18 miljömålen. Varje grupp kommer att jobba med ett av dessa fem utvalda
miljömål:
Generationsmålet
Giftfri miljö
Säker strålmiljö
Ingen övergödning
Ett rikt växt- och djurliv
- Jobba i grupper om 2-4 elever i SAMMA halvklass. För liten grupp kommer innebära en stor
arbetsbelastning på varje individ, för stor grupp kommer inte att bli effektivt.
-Arbetet kommer att bedömas efter vilket djup ni visar på era kunskaper om begreppet, hur väl ni
kan resonera och använda begrepp. Hur ni har vägt in källors trovärdighet, att ni kan sålla bland källor
och använda de som är relevanta
- Redovisningen sker muntligt inför läraren. Varje grupp får ca 15 min med läraren.
Mål B Människans användning av energi- och naturresurser lokalt och globalt samt vad det
innebär för en hållbar utveckling. Möjligheter att som konsument och samhällsmedborgare bidra
till en hållbar utveckling
innebär för en hållbar utveckling. Möjligheter att som konsument och samhällsmedborgare bidra
till en hållbar utveckling
-Ni ska få ta reda på ert eget ekologiska fotavtryck på Världs natur fondens hemsida. Sveriges fotavtryck
-I år 7 så gjorde pratade vi om "Hur man kan bidra till att rädda Jorden". Många av förslagen gick ut på att spar el. Vad kan man mera göra som samhällsborgare? Google runt och så gör vi en ny gemensam tankekarta.
Mål C Processer för att rena dricksvatten och avloppsvatten lokalt och globalt.
-I år 7 så gjorde pratade vi om "Hur man kan bidra till att rädda Jorden". Många av förslagen gick ut på att spar el. Vad kan man mera göra som samhällsborgare? Google runt och så gör vi en ny gemensam tankekarta.
Mål C Processer för att rena dricksvatten och avloppsvatten lokalt och globalt.
Mål C Lektion 7
Vi gör en laboration om vattenrening. Den här laborationshandledningen innehåller en bakgrund som
kan vara svår att förstå.
Mål C Lektion 8 Vart tog bajset vägen?
Vi gör en laboration om vattenrening. Den här laborationshandledningen innehåller en bakgrund som
kan vara svår att förstå.
Mål C Lektion 8 Vart tog bajset vägen?
Mål D Lektion 9
Vi kommer att arbeta med ett antal tidningsartiklar från DN. Det kommer att ligga frågor som kommentarer som testar er läsförståelse.
Är ni INTE inloggade på er @skola.morbylanga.se inlogg så ser ni inte frågorna som kommentarer.Har skrivit frågorna i början av varje artikel också.
- Ekologisk odling vägen till svält
- Svenskarnas konsumtion pressar jorden allt hårdare
- Växande miljöhot oroar utvecklingsländer mest
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar