Biologisk mångfald

Den här fliken handlar om biologisk mångfald, fotosyntes och hur man kan sortera olika organismer och se samband på populationsnivå. Vi tittar också på olika strategier för att överleva och cellens olika delar. Teorier för var livets uppkomst och vilka bevis det finns för att evolutionen har ägt rum.





Hur vi jobbar mot förmågorna:
Använda biologins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara
Granska information, kommunicera och ta ställning 
Lösa tre uppdrag i grupp
Läraren håller tre genomgångar
Genomföra systematiska undersökningar
Vi kommer att göra flera laborationer
Skriva en lab.rapport till "Vad påverkar om ett frö gror" laboration


Checklista för att se om du känner till de viktigaste begreppen:

Uppdrag 1: Sortera och skilja olika organismer

- Jag vet hur organismer kan sorteras (efter ryggrad ) och vad som är typiskt för varje ryggradsdjur.
- Jag vet vad Linné har betytt
- Jag förstår skillnad mellan växelvarma och jämnavarma djur
-Jag vet vad som skiljer och är gemensamt för en djurcell och en växtcell. Jag vet vad cellkärnan, cellmembranet, mitokondrierna, kloroplasterna, vakuolen och cytoplasman har för uppgift i en cell.


Uppdrag 2: Vad påverkar en population (grupp med djur/växter som lever på ett visst ställe)

-Jag kan beskriva samspelet mellan ett djur och en växt genom att använda orden vatten, koldioxid, socker och syre i rätt sammanhang dvs jag vet hur fotosyntes och förbränning hänger ihop.
- Jag kan tolka ett diagram där man ser antalet djur över tid, där det ena djuret äter den andre. Jag kan sedan förutsäga hur linjerna ändras när det ena djuret ändras i antal.
-Jag kan resonera kring revir och fördelar och nackdelar med att leva i flock.
-Jag kan utifrån att jag tittar på ett djurs tänder veta om det lever av äta andra djur eller av att äta växter.


Uppdrag 3: Överleva

- Jag vet att djur har olika strategier för att uthärda vintern tex går i ide´, flyttar söderut eller uthärdar.
-Jag vet att om djuret består av flera celler så behöver det specialisera sina celler, dvs alla celler gör inte samma jobb.
-Jag kan ge exempel på olika strategier som djur kan ha för att skydda sig mot rovdjur.
-Jag vet varför det är bra tex för ARTEN rävar att det finns harar. Givetvis så är det inte bra för individen, men för arten som helhet så är det bra att det finns rävar.


Genomgångarna:

- Jag kan rita upp en cell och beskriva dess delar
- Jag kan jämföra olika teorier om var livet uppstod
- Jag vet att det finns tre olika bevis för at evolutionen har ägt rum. Jag vet varför Darwin inte var omtyckt av kyrkan



Tidsplan:




Halvklass 
Helklass 
Digitalt
Vecka 35
Jobba med uppdrag nr 1
Jobba med uppdrag nr 1
Vecka 36
Jobba med uppdrag nr 2

Diskussion Uppdrag 1
Vecka 37
Dissektion strömming
Jobba med uppdrag nr 2
Vecka 38
Jobba med uppdrag nr 2 och 3
Jobba med uppdrag nr 3
Vecka 39
Stationssystem leddjur
Jobba med uppdrag nr 3




Vecka 40
Diskussion Uppdrag 2+3
Vecka 41
Vecka 42
Studiedag
Frågestund
+skicka med frön till laborationen
Titta på genomgångarna
Vecka 43 

 Skriftligt prov (för de som valt detta) och muntligt prov (15 min för 5 elever i stöten på halvklasslektionen)

 skriva rapport
Hur skriver man en bra rapport?




Skriva rapport på helklassen

Laborationen görs hemma och skrivs i skolan.

Ni får med er allt material ni behöver....


Lektion 1 Varför är det viktigt att det ska finnas en mångfald?  Kan naturen har ett Egenvärde? När är det ok att döda ett djur?

  • När man samlar fjärilar?
  • Hittar en fästing på kroppen?
  • Sätter en mask på kroken?
  • Gör djurförsök på en råtta?
  • Fiskar?
  • Föder upp minkar?
  • Jagar noshörningar?
  • Kokar kräftor?
  • Avlivar ett trafikskadat djur?
  • Avlivar en sommarkanin?

Lektion 2-10 Mot uppdragen så jobbar ni grupper som lottas av läraren. Ert uppdrag är att lösa tre stycken uppdrag (se ovan).

Innan NI ger er ut på nätet och söker hej vilt så måste ni FÖRDELA arbetet inom gruppen. ALLA kan inte jobba med samma uppdrag. Då hinner ni ALDRIG! 

Ni kommer att märka att ni måste samarbeta för att hinna lösa uppdragen i tid. Detta är lika mycket en övning i att samarbeta som att lära sig om biologisk mångfald. Kan ni inte samarbeta så kommer ni inte att ”överleva” –precis som naturen fungerar.


Sedan måste ni fundera övebra sökord till varje uppdrag. Är djur ett bra sökord? Nej, bättre är däggdjur eller encelliga djur…..

I många fall så kan ni svara på uppdragen med era erfarenheter från melllanstadiet. Utan att söka på nätet.

Laborationer: 


Kunskapskoll:
Vi kör tre diskussioner kring uppdragen, sedan kör vi ett skriftligt prov mot genomgångarna.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

How much of your body is your own?

Oj, oj vilken spännande sida om jag tipsades om i Facebookgruppen Biologilärarna: http://www.bbc.com/earth/story/the-making-of-me-and-you?o...