Ekosystemtjänster


Ur Centrala innehållet i  kursplan LGr 11 i Biologi tas följande moment upp:

· Ekosystems energiflöde och kretslopp av materia
· Möjligheter att som konsument och samhällsmedborgare bidra till en hållbar utveckling.
· Lokala ekosystem och hur de kan undersökas utifrån ekologiska frågeställningar.
· Sambanden mellan populationer och tillgängliga resurser i ekosystem.

Lektion 1 Intro till området

Det är svårt det här miljöundervisning. Se bara på MiljöOlof som försöker att spara vatten på daten men så blir det inte bra för miljön ändå. Får se vilka fel ni hittar att han gör.......

Sedan har vi hans försök med miljöbilen...


Lektion 1 Vad är ett ekosystem?

Titeln på denna flik är Ekossystemtjänster. Då måste vi utgår ifrån ordet ekosystem. Om man slår upp ordet så ger Wikipedia denna definitionen 

Ett ekosystem är ett avgränsat område av naturen som vi människor valt att betrakta som ett system, det vill säga en helhet, för att lättare kunna studera det. Ett ekosystem kan vara stort eller litet beroende på vad man väljer att studera, till exempel ekosystemet i havet eller i en liten damm.

Lektion 1 Ekosystemtjänster 






Lektion 1  Hamburgaren och ekosystemtjänster


  • Vilka olika ingredienser finns det hos en hamburgare?
  • Var kommer de olika ingredienserna ifrån?
  •  Vilka ekosystemtjänster bidrar till produktionen av en hamburgare? Här är en översiktsbild
  • Varifrån kommer energin till gurkans fotosyntes?
  • Vilka är gurkans pollinatörer?
  • Var odlas gurkan och var från den sitt vatten ifrån?
  • Finns det ngt led i produktionen av hamburgaren som skulle kunna förbättras så att den gav mindre uttryck på ekosystem och miljön? Här finns det ledtrådar..
Lektion 2  

Denna lektioner så jobbar vi med instuderingsfrågor. Hinner du inte klart på lektionen så gör dem klart hemma. Läxa är att ha arbetat igenom frågorna.

Lektion 3 Skillnad på näringskedja och näringsväv

 


Vi börjar med att göra övning Näringskedjan 
- Försök sedan att göra en egen näringskedja. 
- Vilka är producenter? Vilka är konsumenter?

Sedan går ni in på Näringsväv . Du får här öva på att bygga egna näringsvävar.

NY! Sammanfattning av lektion https://docs.google

Lektion 4 Ett exempel på när människan har överutnyttjat en ekosystemtjänst




Lektion 5 Varför är det vattenbrist på Öland?

 

Så här står det på kommunens hemsida: Vattenbrist på Öland!

-Vilka långsiktiga åtgärder kan vi ta?
-Hur kan vi spara vatten? Vi gör en gemensam tankekarta och försöker ta fram en brochyr samt spela in en film som kommunen kan lägga på sin hemsida.

Lektion 6-7 Nu ska vi se om vi kan bidra till en hållbar utveckling.

- Vad menas med "hållbar utveckling"? Kan ni googla fram någon definition?
- Vad är du villig att göra för att dra ditt strå till stacken? Googla runt i grupper om 2-3 elever. I första steget så försöker ni samla in så många goda exempel som möjligt. Sedan sållar ni bland förslagen och presenterar 5 förslag muntligt i slutet av lektionen. Försök att koncentrera er på saker som man kan förändra i sin vardag!. Föreslå inget som du inte är villig att ställa upp på!
-Sedan gör vi ett Google formulär som ni sedan använder för att under lektion 7 gå runt och fråga folk vilka av er 5 alternativ som de kan tänka sig att ställa upp på.

Lektion 8 Göra ett aktivt val som konsument:


-Diskutera i grupper om två olika märken på och samma vara:
  • två tvålar i olika förpackningar, en fast och en flytande.
  • två förpackningar popcorn-majs, mikro-popcorn och majs som ska poppas i kastrullen.
  • två disktrasor i olika förpackningar och av olika material.
  • två olika sorters toalettpapper, blekt och icke-blekt, återvunnet och nyproducerat.
  • två te-sorter, där ett kanske är rättvisemärkt medan det andra är miljömärkt.
  • två sorters tandkräm eller tvättmedel
- Ställ så många frågor som möjligt om varan som skulle kunna vara avgörande för vilken man ska välja.
-Vilka av frågorna kan man besvara genom den informationen som finns på varan?
- Vilken av de två varorna väljer ni? Skriv ihop en motivering till ditt val och dela med din lärare i driven.

Lektion 9 Återvinning

  • När vi pratar om kretslopp av Materia. Hur återvinner man? (Källsortering och vad händer med våra sopor? Var kan vi söka svar på dessa frågor?
  • Vad består dina sopor av hemma? Går det att återvinna mera än du gör idag?
  • Kan man tjäna pengar på sopor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

How much of your body is your own?

Oj, oj vilken spännande sida om jag tipsades om i Facebookgruppen Biologilärarna: http://www.bbc.com/earth/story/the-making-of-me-and-you?o...