Ur Centrala innehållet i kursplan LGr 11 tas följande moment upp:
· Vanliga kemikalier i hemmet och i samhället,samt hur de påverkar hälsan och miljön (mål A)· Historiska och nutida upptäckter inom kemiområdet och deras betydelse för världsbild, teknik, miljö,samhälle och människors levnads villkor. (mål B)
· Aktuella samhällsfrågor som rör kemi (mål B)
· Separations- och analysmetoder, till exempel destillation och identifikation av ämnen. (mål C)
Sammanfattning:
DESSA TANKEKARTOR SAMMANFATTAR DET VIKTIGASTE INOM DENNA FLIK
Tankekarta nr 2 Hur separerar man ämnen?
Hur vi jobbar mot målen:
Mål A Vanliga kemikalier i hemmet och i samhället,samt hur de påverkar hälsan och miljön
1. Bege dig till Ica/konsum/bensinmack etc. Ta foto på en kemikalie (tex ngt rengöringsmedel, hygienprodukt etc). Ta foto på Innehållsförteckningen. Notera vilket företag som står bakom produkten. Farosymboler? Miljömärkning?
2. Gå in på Kemikalieinspektionens hemsida. Använd tex deras konsumentsida eller sök på ngn ingrediens hos företag som har säkerhetsdatablad för att bilda dig en uppfattning om ämnet.
Vad står det på wikipedia om ämnet (med ämne menar jag de kemiska ämnen som ingår i produkten)? Vilket land har produkten tillverkats i? Finns det ngt i produkten som är farligt för hälsan?
Fyll på med en liten faktaruta om din kemikalie på den här padleten: Lösenordet får ni av mig för att kunna skriva! Skriv dit namn i inlägget.
Mål B Historiska och nutida upptäckter inom kemiområdet och deras betydelse för världsbild, teknik, miljö,samhälle och människors levnads villkor. Aktuella samhällsfrågor som rör kemi
- Läraren tar upp några kemiolyckor som har hänt genom åren i världen. Bildspel till kemiolyckor
Vad fick Betzig, Stefan W. Hell och William E. Moerner nobelpris för? Se filmen nedan.
Mål C Separations- och analysmetoder, till exempel destillation och identifikation av ämnen.
På halvklasslektionerna sker laborationer till målet. En laborationsrapport ska lämnas in för bedömning via Google Classroom.
Laborationer:
- lab1 -Okänd vätska
- lab 2 -Separera innehållet i 4 bägare.
Filmer till Mål C: Analysmetoder: Ni kommer att få dessa filmer i Edpuzzle och besvarar frågor till filmerna i läxa. Logga in i Edpuzzle för att besvara frågorna.
Läxa 1: fre 18/11 Görs i Edpuzzle
Läxa 1: fre 18/11 Görs i Edpuzzle
-Leta efter en jonlösning (doppelektrod eller fällning)
-Leta efter metalljoner (lågfärg eller fällning)
Läxa 2: fre 24/11 Görs i Edpuzzle
-Leta efter metalljoner (lågfärg eller fällning)
Läxa 2: fre 24/11 Görs i Edpuzzle
-Finns Syrgas eller Koldioxid (experiment )
Mål C: Separationsmetoder
Läraren har genomgång av enkla analysmetoder och separationsmetoder på lektioner i helklass som bygger på att ni har gjort LÄXA 3.
Läraren har genomgång av enkla analysmetoder och separationsmetoder på lektioner i helklass som bygger på att ni har gjort LÄXA 3.
Läxa 3: fre 2/12 Görs i Edpuzzle
-Filtrering, Sedimentation, Avdunstning
-Filtrering, Sedimentation, Avdunstning
-Centrifugering
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar