Allmänt om betygsättning
Förmågor och centralt innehåll
Det som ska bedömas i både Kemi och Biologi är snarlika förmågor. Vilken kvalitet du uppvisar på förmågorna avgör sedan vilket betyg du får. Sedan finns det ett centralt innehåll som styr vilket innehåll som ska tas upp tex människokroppen. Vilket central innehåll som tas upp står på varje "flik" tex "År 8 Kroppen"...
Så här står det om de tre huvudförmågorna i biologi hos skolverket:
"Genom undervisningen i ämnet biologi ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
- använda kunskaper i biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet,
- genomföra systematiska undersökningar i biologi, och
- använda biologins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara biologiska samband i människokroppen, naturen och samhället."
Det är främst dessa fyra delar som vi bedömer i Kemi och Biologi.
1. Argumenterande arbete
2. Informationshantering
3. Faktahantering
4. Laborationer
I boken Arbeta formativt i NO av Mårten Sahlin så finns det 4 responsmallar (har jag kallat checklista nedan) som man kan använda sig av som lärare för att visa på var eleven befinner sig i sin utveckling. Dessa använder jag främst när jag ger respons skriftligt i Google Drive eller vid muntliga argumentationer.
1. Argumenterande arbete
- NY!!Hur läraren bedömer vid Argumenterande arbete
- Hur man skriver en argumenterande text
2. Informationshantering
- NY!! Hur läraren bedömer vid Informationshantering
- Stödmall för källkritik
3. Ta del av gamla prov och se hur olika elever har fått sina svar bedömda
- 6 elevexempel på bedömda elevsvar från prov (LÄR AV GAMLA PROV)
- NY!!Hur läraren bedömer din förmåga att hantera fakta och begrepp
- Genom att titta på gamla lab.rapporter så ser ni olika kvaliteter. Den här laborationen om celldelning i en lök är gjord i åk 9.
-
Reliabilitet och validitet
Hur man får tillförlitlighet (kallas reliabilitet) tex att resultatet ska vara detsamma vid upprepade försök. Man ska inte få olika resultat om försöket upprepas. Då är inte försöket tillförlitligt. Om du ställer dig på en våg och den visar 65,0 kg varje gång så har vågen en hög tillförlitlighet. Mätinstrument påverkar tillförlitligheten stort.
Sedan har vi begreppet validitet. Med det menas att vi verkligen mäter det vi avser mäta. Filmen nedan reder ut dessa begrepp på ett enkelt sätt:
&l;/div>
Fuskande forskning
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar