Ur Centrala innehållet i kursplan LGr 11 tas följande moment upp:
- Evolutionens mekanismer och uttryck, samt ärftlighet och förhållandet mellan arv och miljö. (mål A)
- Genteknikens möjligheter och risker och etiska frågor som tekniken väcker (mål B)
- Fältstudier och experiment. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering. (mål C)
- Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter. (mål C)
Hur vi jobbar mot målen:
Vi diskutera 10 frågor gemensamt
|
|
Lektion 5-7
|
Vi jobbar med korsningsscheman
|
Lektion 8-9
|
Vi laborerar
|
Lektion 10
|
Vi arbetar med digitala resurser
|
Lektion 1-4 Avsnittet bygger på att du har tagit del av filmerna/genomgångarna i förväg! Alla måste vara beredda att svara på frågorna nr 1-10 nedan (answergarden/socrative/pick me kommer att fördela ordet).
Vi börjar med att diskutera innehållet i Genomgången mot mål A+B.
För dig som lär dig med synen så titta på Powerpointen (mot mål A+B) . För er som lär sig med hörseln så lyssnar du på de 5 filmerna nedan......
- Lyssna på Genomgång 1, Edpuzzle Genomgång 1
- Lyssna på Genomgång 2, Edpuzzle Genomgång 2
- Lyssna på Genomgång 3, Edpuzzle Genomgång 3
- Lyssna på Genomgång 4, Edpuzzle Genomgång 4
- Lyssna på Genomgång 5, Edpuzzle Genomgång 5
Fråga 1 Man pratar om att vissa egenskaper man har beror på arv, andra på miljön. Vilka av egenskaperna nedan beror på miljön? (Svaren finns i Genomgång nr 1)
-blodgrupp?
-humor?
-hudfärg?
-hur smart man är?
-om man bli alkoholist?
Fråga 2 Hur kan man ta reda på om en viss egenskap beror på arv eller miljö? (svaren finns i Genomgång nr 1)
Fråga 3 Orden DNA, Kromosomer, Gener, Proteiner är viktiga. Hur hänger dessa ord ihop?
Tips. Rita en bild! (svaren finns i Genomgång nr 2)
Fråga 4 I många filmer som tex Indiana Jones och Kristallskallens rike så hittar man organismer som har levt på jorden för länge sedan. Men som antas vara utomjordiska. Vad kan man undersöka för att se om det verkligen är en alien eller bara tex en missbildad människa? (Här får du klura lite själv. Svaret finns indirekt i Genomgång nr 1)
Fråga 5 Man skiljer på "vanlig celldelning" och "reduktions delning". Varför finns det två olika typer av celldelningar? (svaren finns i Genomgång nr 3)
Fråga 6 I X-men så finns det OTROLIGA mutanter. Vad är en mutant för något? Är det troligt att det kan skapas människor med likanande förmågor som i X-men? Vad tycker du om det som sägs i början av filmen, att man ska föra register över alla mutanter?(svaret finns i Genomgång nr3)
Fråga 7 Vad är det som avgör biologisk om du får en snopp eller snipa? Det sägs att Kung Henrik den åttonde i England lät avrätta de drottningar som INTE kunde föda en son till honom. Vet inte om historien är sann. Men är det verkligen drottningarnas fel att det inte blev en son? Vad bestämmer könet? (svaren finns i Genomgång nr 4)
Fråga 8 Man har börjat att kartlägga sjukdomar. Om du visste att du hade en sjukdom som dina barn kanske kunde få. Ska alla ha rätten att skaffa barn? Vad ska vi göra när vi har kartlagt alla sjukdomar? (ledning finns i Genomgång nr 4, men frågan är mera av etisk karaktär dvs svaret finns inom dig)
Fråga 9 Jag vill klona mig. Berätta hur man gör! Är det ngn forskare som har upptäckt någon bieffekt med kloning? Fakta finns här:http://www.forskning.se/temaninteraktivt/teman/kloning.4.303f5325112d733769280003672.html
(Svaren finns i Genomgång nr 5)
Fråga 10 Att genförändra tex vetet skulle kunna leda till större skördar i Afrika. Varför gör vi inte det? På www.genteknik.nu så finns ALL fakta om genteknik som du kan tänkas behöva.
Lektion 5-7 Vi jobbar med korsningsscheman.
-allmän info innan du börjar med korsningsscheman
-blodgrupper
-Släta eller skrynkliga ärtor
-Ögonfärg
-Släkttavlor ger förklaringen
-Färgblindhet
Facit korsningsscheman
Lektion 8-9 Vi laborerar (Mot mål C)
Lektion 10 Vi jobbar med interaktiva sidor
http://www.sumanasinc.com/webcontent/animations/content/mendel/mendel.html (lär dig mera om korsningsschema genom en animering)
http://learn.genetics.utah.edu/content/begin/tour/ (ett antal filmer att se om Genetik)
http://learn.genetics.utah.edu/content/begin/dna/builddna/ (du lär dig vilka baspar som parar ihop)
http://star.mit.edu/genetics/index.html (ett program du laddad hem. Mycket avancerat. Om du får tid över)
Allmänna filmer: Dessa filmer kan du titta på om du får tid över.
-blodgrupp?
-humor?
-hudfärg?
-hur smart man är?
-om man bli alkoholist?
Fråga 2 Hur kan man ta reda på om en viss egenskap beror på arv eller miljö? (svaren finns i Genomgång nr 1)
Fråga 3 Orden DNA, Kromosomer, Gener, Proteiner är viktiga. Hur hänger dessa ord ihop?
Tips. Rita en bild! (svaren finns i Genomgång nr 2)
Fråga 4 I många filmer som tex Indiana Jones och Kristallskallens rike så hittar man organismer som har levt på jorden för länge sedan. Men som antas vara utomjordiska. Vad kan man undersöka för att se om det verkligen är en alien eller bara tex en missbildad människa? (Här får du klura lite själv. Svaret finns indirekt i Genomgång nr 1)
Fråga 5 Man skiljer på "vanlig celldelning" och "reduktions delning". Varför finns det två olika typer av celldelningar? (svaren finns i Genomgång nr 3)
Fråga 6 I X-men så finns det OTROLIGA mutanter. Vad är en mutant för något? Är det troligt att det kan skapas människor med likanande förmågor som i X-men? Vad tycker du om det som sägs i början av filmen, att man ska föra register över alla mutanter?(svaret finns i Genomgång nr3)
Fråga 7 Vad är det som avgör biologisk om du får en snopp eller snipa? Det sägs att Kung Henrik den åttonde i England lät avrätta de drottningar som INTE kunde föda en son till honom. Vet inte om historien är sann. Men är det verkligen drottningarnas fel att det inte blev en son? Vad bestämmer könet? (svaren finns i Genomgång nr 4)
Fråga 8 Man har börjat att kartlägga sjukdomar. Om du visste att du hade en sjukdom som dina barn kanske kunde få. Ska alla ha rätten att skaffa barn? Vad ska vi göra när vi har kartlagt alla sjukdomar? (ledning finns i Genomgång nr 4, men frågan är mera av etisk karaktär dvs svaret finns inom dig)
Fråga 9 Jag vill klona mig. Berätta hur man gör! Är det ngn forskare som har upptäckt någon bieffekt med kloning? Fakta finns här:http://www.forskning.se/temaninteraktivt/teman/kloning.4.303f5325112d733769280003672.html
(Svaren finns i Genomgång nr 5)
Fråga 10 Att genförändra tex vetet skulle kunna leda till större skördar i Afrika. Varför gör vi inte det? På www.genteknik.nu så finns ALL fakta om genteknik som du kan tänkas behöva.
Lektion 5-7 Vi jobbar med korsningsscheman.
-allmän info innan du börjar med korsningsscheman
-blodgrupper
-Släta eller skrynkliga ärtor
-Ögonfärg
-Släkttavlor ger förklaringen
-Färgblindhet
Facit korsningsscheman
Vill du ha nya korsningsscehman så har du några här eller här:
Lektion 8-9 Vi laborerar (Mot mål C)
- 1 rapport ska lämnas in via google drive för bedömning.
- Hur man skriver en laborationsrapport
Lektion 10 Vi jobbar med interaktiva sidor
http://www.sumanasinc.com/webcontent/animations/content/mendel/mendel.html (lär dig mera om korsningsschema genom en animering)
http://learn.genetics.utah.edu/content/begin/tour/ (ett antal filmer att se om Genetik)
http://learn.genetics.utah.edu/content/begin/dna/builddna/ (du lär dig vilka baspar som parar ihop)
http://star.mit.edu/genetics/index.html (ett program du laddad hem. Mycket avancerat. Om du får tid över)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar