Upplägg:
Istället för "prov" så kommer vi att arbeta i Edpuzzle och med NO-hands up-diskussioner. Ett typiskt upplägg för ett Mål kommer då att vara:
1. Varje elev tittar ensamt på tilldelad Edpuzzle-film (tar ca 5-15 minuter) med frågor.
2. Sedan arbetar man i grupper med arbetsuppgifter (tar ca 1-2 lektioner). När gruppen är klar så säger de till läraren som slumpar ut vem/vilka i gruppen som får svara på lite stickfrågor.
3. Finns det ngn digital övning så gör vi den (1 lektion)
4. Vi diskuterar Quizzen muntligt. Läraren slumpar vem som får svara. Här finns det möjlighet att förbereda sig genom att se Quizzet hemma. (1 lektion)
5. Vi laborerar vid 3-5 tillfällen på halvklasstillfällen (1 lektion). Lab.rapporter skrivs på helklassen (1 lektion). Ni kommer att få ge feedback på varandras lab.rapporter mha post-its anonymt/via driven.
Ur Centrala innehållet i kursplan LGr 11 i Kemi tas följande moment upp:
Mål A -Partikelmodell för att beskriva och förklara materiens uppbyggnad, kretslopp och oförstörbarhet. Atomer, elektroner och kärnpartiklar.
Mål B -Kemiska föreningar och hur atomer sätts samman till molekyl- och jonföreningar genom kemiska reaktioner
- Genomgång Mål B -kemiska reaktioner
- Genomgång Mål B -Joner
- Lyssna på Mål B-kemiska reaktioner
- Lyssna på Mål B-Joner
- Övningsuppgifter -Joner
- Övningsuppgifter -kemiska reaktioner
- Digital övning -balansera kemiska reaktioner
- Quizz att öva på mot mål B
Mål C -Kolatomens egenskaper och funktion som byggsten i alla levande organismer. Kolatomens kretslopp
- Lyssna på Mål C
- instuderingsfrågor mot mål C
- Genomgång mål C
- Quizz att öva på mot mål C (kolatomen)
Mål D - Gruppering av atomslag ur ett historiskt perspektiv.
Ni ska få fördjupa er i en digital tidningsartikel. Vi diskuterar era sammanfattningar i grupper om 4 elever inför Eva.
1. Hitta en vetenskaplig artikel. Vad diskuteras i media nu? Tips Öland har vattenbrist. Zinkavirus osv
Var hittar man vetenskapliga artiklar?
2. Skriv sedan en sammanfattning av artikeln på max 0,5 A4. Uppge adress till tidningsartikeln.
3. Sedan skriver ni 2 frågor till er artikel för att se om läsaren har förstått er sammanfattning.
4. Ni redovisar sedan er artikel i grupper om 3-4 elever inför Eva (inte hela klassen). Först berättar ni sammanfattningen sedan så ställer ni era 2 frågor för att se om era kamrater har förstått vad ni berättade om.
Gemensamt dokument att skriva i:
Mål F - Laborera vårtterminen se Laborationshandledningar nedan:
Mål G -Vatten som lösningsmedel och transportör av ämnen, till exempel i lösningar, fällningar, syror och baser samt pH-värde.
1. Hitta en vetenskaplig artikel. Vad diskuteras i media nu? Tips Öland har vattenbrist. Zinkavirus osv
Var hittar man vetenskapliga artiklar?
2. Skriv sedan en sammanfattning av artikeln på max 0,5 A4. Uppge adress till tidningsartikeln.
3. Sedan skriver ni 2 frågor till er artikel för att se om läsaren har förstått er sammanfattning.
4. Ni redovisar sedan er artikel i grupper om 3-4 elever inför Eva (inte hela klassen). Först berättar ni sammanfattningen sedan så ställer ni era 2 frågor för att se om era kamrater har förstått vad ni berättade om.
Gemensamt dokument att skriva i:
Mål F - Laborera vårtterminen se Laborationshandledningar nedan:
- Estrar
- Mitt i prick
- Lika löser lika
- Indikatorer
- Lab syror och baser
- Laboration -Vilket vatten smakar bäst?
Mål G -Vatten som lösningsmedel och transportör av ämnen, till exempel i lösningar, fällningar, syror och baser samt pH-värde.
- Lyssna på genomgång syror
- Lyssna på genomgång vatten
- Genomgång Syror,Bas
- Genomgång Vatten
- instuderingsfrågor till Syror
- Quizz mot mål G (syror)
- Quizz mot mål G (vatten)
- Digital övning- illustrera pH-skalan
- Digital övning -syror och baser
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar