År 7 extra lab

Övning i hur man konstruerar bra experiment: 


Er uppgift är att konstruera ett experiment till den produkt som er grupp har fått!
  • "Freshy" -lovar att ta bort dålig doft från skor, väskor, kläder etc
  •  "Linicin" -mot huvudlös
  •  "stop N grow" -stoppar nagelbitare
  •  "samarin" -mot sura uppstötningar/mot sur mage
  •  "ELW solskyddsfaktor 30- skyddar mot solens strålar
  •  "OFF" mygg- och fästingservetter - minskar risken för bett av fästing, mygg etc
  •  "DAX" desinficerande våtservett -vad lovar den eg?
  •  "Cliniderm eye cream vitamin e" -visibly smoothing cream..
Jobba i grupper om 3-4. Följa arbetsgången nedan:

1. Läs på förpackningen noga vad den lovar
2. Vad kan den innehålla för verksam kemikalie? Läs innehållsförteckningen.
3. Brainstorma! Skriv ner ALLA idéer som dyker upp om HUR ni kan skapa ett
experiment. Förkasta INGEN idé i detta läget.
4. Prata igenom de olika förslagen och bestäm er för ett förslag som ni presenterar inför
klassen muntligt.
5. Vad finns det för felkällor som kan dyka upp med hur ni har konstruerat ert
experiment?

Vi börjar sedan med fria laborationer. Med fria menas att den inte är så styrd. Du måste själv komma på HUR experimentet ska utformas.

Arbetsgång:

Del 1   INNAN LABORATIONEN ca 10-20 min (gärna hemma)


  • Läs igenom instruktionen
    Uppgift 1 Flingor
    Uppgift 2 Tvättmedel
    Uppgift 3 Havsvatten
    Uppgift 4 Läsk
    Uppgift 5 Frön som gror
  • Du tänker till INNAN vilka metoder du tänker använda. Kanske kan man genom att bara iakttaga med synen ställa en hypotes (gissning) om vad innehållet kan vara……
  • Vilken hänsyn ska ni ta till säkerheten? Vilken skyddsutrustning behöver ni? Allting ni vill undersöka kanske inte går pga säkerhetsrisker.
  • Vilka metoder vill ni använda och i vilken ordning? Även om ni inte hinner med att testa alla olika metoder så kan ni skriva om dem i lab.rapporten.


Del 2 SJÄLVA LABORATIONEN ca 20 min


  • Anteckna allt eftersom vilket material ni behöver och hur ni gjorde. Fota gärna viktiga delar under resans gång. En egen bild är värd tusen från googles bilder….


Del 3 HELKLASSLEKTIONEN och HEMMA



  • Nu sammanfattar du allt i en rapport. Presentera gärna resultaten i en tabell så att det blir översiktligt.
  • Vilka felkällor tror du att du har?
  • Vilka nya frågeställningar väckte laborationen? Vad skulle du göra om du gjorde om laborationen?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

How much of your body is your own?

Oj, oj vilken spännande sida om jag tipsades om i Facebookgruppen Biologilärarna: http://www.bbc.com/earth/story/the-making-of-me-and-you?o...